tisdag 13 september 2011

Höst..

..och det känns i hela kroppen. Rutinerna börjar rulla igen, regnet öser ner (varje dag!) och luften känns så där ren som den bara gör då hösten slagit till. Och här i Umeå blåser det så man tror att taket ska lyfta! Jag är så besviken, det inte går en dag utan att det blåser storm ute. Enligt mig alltså. Sommar, höst, vinter, vår, jag älskar verkligen den här staden. Alla fina cykelvägar, grönområden,  trevliga människor, universitetet.. men detta förbannade blåsväder. Varför inte bygga om hela staden till ett vindkraftverk och tjäna en slant? Det tycker jag skulle vara en bra idé.
De dagar man endast vill vara inne så är det i och för sig bra, för då behöver man inte få dåligt samvete över att man inte går ut och njuter av vädret. Det är väl fördelen. Jag har rätt få sådana dagar så därför gynnar det väl inte mig kanske, men jag kan ju intala mig det i alla fall.

Jag har funderat över en sak. När ska jag få tid att "lustläsa" en bok nästa gång?! Helt ärligt?
I somras läste jag Mia Skäringers bok "Dyngkåt och hur helig som helst", vilket var ett fantastiskt bra beslut. Läste ut den på en dag och tyckte den var toppen. Men nu, när skolan drar igång igen då försvinner alla "lust-läsar" tankar och istället så får jag tvångsläsa. Tvångsläsa kurslitteratur och krångliga artiklar på engelska som egentligen är skriven för gamla gubbar och gummor som har ägnat sitt liv åt att forska inom området. Missförstå mig inte nu, mycket av det jag läser är intressant men- jag har inte fått välja det själv. Och det är stor skillnad! Kollade igenom några böcker som vi läste förra hösten igårkväll, och jag vill genast sätta igång och läsa. Lustläsa. Läsa för att jag vill veta mer och för att jag har valt det själv. Men som att det kommer hända? Chansen är minimal. Först på listan står alla tvångsläsarböcker, och när de är utlästa så kan de vara bra att läsa dem en gång till. Sen tentar jag av kursen och har jag tur så kanske det är en hel helg som jag blir ledig och tvångsläsningsfri. Men då kräks jag av blotta tanken av att läsa så då hittar jag på något annat istället. Jag får skriva upp den där boken på lustläsarlistan inför nästa sommar. Så får det bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar